Aging and Death in William butler Yeats’s Last poems

Document Type : Original Article

Abstract

 Abstract
Yeats was many things; theatre director, amateur philosopher, senator, amateur scholar, dramatist, essayist, even a literary critic – but above all a poet who told us more about the human condition than any other poet of his age.  The fear of loss of all these roles has been recapitulated with the progress of time. Yet, in his last two years, Yeats dwelt on recreating himself in language.  He wanted to make of himself a piece of linguistic creation by reviving every word he was to write so as not to show any sign of dwindling or deteriorating.
Could Yeats develop a new style when he felt close to the end of his life? Could he transcend his past loess; especially his controversial love with Maud Gonne? What about his consciousness of the end? Did he still have the ability to express his feelings and nearness to the death? This paper tries to investigate these questions in Yeats’s six representative poems of the whole volume; that is, the poems he wrote months before his death in January 28, 1939.  Under Ben Bulben (Sep. 1938), The Statues (June 1938), What then? The Man and The Echo (October 1938), The Black Tower (Jan. 1939).  
 
 
کان الشاعر الأيرلندي وليام بتلر ييتس (1865 – 1939) شاعرًا کبيرًا ومخرجًا مسرحيًا وفيلسوفًا هاويًا وعضو مجلس أمة وباحث کبير في العلوم الإنسانية وکاتب مسرحي وکاتب مقال وناقد أدبي. تلک کانت أدوار کبيرة کان يؤديها وليام بتلر ييتس، وقرب النهاية، عندما وصل إلى سن الثالثة والسبعين کتب ما يُعرف بالقصائد الأخيرة، والنقاد يدرسون فيها آثار السن وانتظار الموت في هذه المرحلة من العمر. فهل خشي ييتس خسارة هذه الأدوار کلها وخسارة الحياة نفسها، والقصائد توحي بأنه استقبل النهايات بکثير من الوقار والهدوء والرواقية التي لا تتوفر إلا عند الشعراء الأفذاذ.  هل استطاع ييتس الوصول إلى هُوية جديدة في قصائده الأخيرة التي کتبها قبل الوفاة بأشهر قليلة ربما شهر أو شهرين؟ هل استطاع الوصول إلى أسلوب متميز عن أسلوبه القديم؟ هل کان واعيًا جدًا بالنهاية وکانت تشغله هذه المسألة حتى وفاته؟ هذا البحث يناقش کل هذه المسائل من خلال تسليط الضوء على قصائد ييتس الأخيرة التي کتبها ربما قبل الرحيل بأشهر قليلة، وهي: تحت صخرة بنبولبن والتماثيل والرجل والصدى والبرج الأسود. لقد کان ييتس في الواقع يريد أن يجعل من نفسه لغة إبداعية خالصة دون أن يعبأ بما تجلبه الشيخوخة من حسرة وندم على ما فات. لم نصل في قصائده الأخيرة على درجة درجات الضعف البشري أمام الموت، وربما أحسسنا بشيء کثير من التفاؤل، لأن ييتس حاول أن يجعل قصائده تماثيل فنية يهدف بها إلى الخلود.
 

Keywords